
Uniunea Europeană va introduce noi măsuri care vizează în special mașinile pe motorină, cu scopul de a descuraja utilizarea acestora în favoarea vehiculelor electrice. Proprietarii de autoturisme diesel, mai ales cei care dețin mașini mai vechi, vor trebui să facă față unor noi obligații și costuri suplimentare.
Noile reguli vor afecta în special mașinile diesel mai vechi de 10 ani și cu un rulaj de peste 150.000 km. Autoritățile europene consideră că aceste vehicule reprezintă un risc crescut în trafic. Astfel, inspecția tehnică anuală ar putea deveni obligatorie în toate statele membre, indiferent de reglementările naționale actuale.
În România, ITP-ul se face acum la 3 ani pentru mașinile noi, o dată la 2 ani pentru cele cu vârsta între 3 și 12 ani, și anual pentru vehiculele mai vechi de 12 ani. Prin noile reglementări, toate mașinile diesel mai vechi de 10 ani ar putea intra automat în categoria celor verificate anual.
Totodată, UE analizează și impunerea reinstalării filtrelor de particule (DPF) la mașinile care nu le mai au. În prezent, milioane de vehicule diesel circulă fără acest filtru, care este esențial pentru reducerea emisiilor. Costul unui filtru DPF poate ajunge până la 3.000 de euro, motiv pentru care mulți șoferi aleg să-l scoată atunci când se defectează.
Dacă noile reguli vor fi aprobate, mașinile diesel fără filtru DPF nu vor mai putea trece inspecția tehnică, ceea ce le va scoate practic din circulație. În Germania, presa critică măsurile ca fiind „disproporționate și împovărătoare”, mai ales pentru cei care conduc vehicule vechi, dar bine întreținute.
Partajează acest conținut: